Tuesday, April 6, 2010

Sorry, but I ain't comin home...

Puerto Viejo, Costa Rica

Come sunday morning
There's a market on the square
Children are playing
Bells are ringing in the air
Old men are drinking
It's a lazy afternoon
Content with thinking
That there is nothing to do
So for now
I'm going to stay in this quiet town
In this quiet town

Nu ar det snart bara tre veckor kvar tills (om?) jag aker hem och det kanns fruktansvart! Forsoker att inte tanka pa det men det ar svart. Jag har redan borjat planera for att komma tillbaka efter sommaren for att bosatta mig har ett tag. Har fatt nagra "jobberbjudanden" har. En mojlighet ar att jobba med Elvis i Monteverde. De ska oppna ett nytt hostel om ca en manad dar jag skulle fa jobba om jag vill. Aven Diego, managern pa Arenal Backpackers sa att han latt kunde ordna jobb at mig. Och till sist skulle jag fa jobba pa restaurangen pa hostelet har i Puerto Viejo. Sen vet man ju inte hur det blir nar det val kommer till kritan. Men det ar helt klart lockande.

Puerto Viejo ar fantastiskt! Det ar en valdigt laid-back liten stad (Jag vet att jag sager det om alla stallen, men nu menar jag det verkligen!) belagen vid karibiska havet i sodra Costa Rica. Det ar valdigt latt att bli kvar har. Jag har varit har i fyra dagar nu och aker vidare till Bocas del Toro, en ogrupp utanfor Panamá imorgon. Jag aker med Michael en kille fran Kentucky och vi ska traffa James (som jag hangde med i La Fortuna) dar.

Forra veckan hade vi Semana Santa (aka pask) och eftersom tors och fre ar heliga dagar innebar det att i stort sett hela landet stannar av och alla aker ut till kusten. Det ar forbjudet att salja och kopa alkohol under dessa dagar. Man kan tydligen fa fangelse om man gor det. Patruller gar runt i alla butiker och och laser igen olkylar och sprithyllor kvallen innan. Betyder detta att man inte dricker nagot under dessa dagar? Hey, It's Costa Rica, baby! Det betyder bara att alla bunkrar upp nagra dagar dagar innan. Jag var pa ett supermarket kvallen innan och jag kan saga att julruschen pa Willys ar en fis i rymden i jamforelse.

Eftersom att det skulle vara svart bade att ta sig runt i landet och att hitta boende sa bestamde jag mig for att gora en turistig all inclusive overnight tour till Tortuguero, pa norra karibiska kusten. Det var dyrt och inte riktigt vart det. Visst, det var vackert och jag fick se bananodlingar, apor, caymans och massa faglar, men jag var inte jattefascinerad. Jag vet inte varfor, det kandes lite som att jag hade sett det forr. Och eftersom det inte var skoldpadde-sasong sa kunde man inte se nagra skoldpaddor som vanligtvis ar nationalparkens hojdpunkt. Det finns sex olika typer av skoldpaddor i varlden, varav 4 i Tortuguero.

Eftersom vi var mitt ute i skogen sa var det djungelns lag som gallde (eller turismens lag?) dvs. att alkohol fanns till forsaljning. Hojdpunkten var att ta en taxibat i den kolsvarta och varma natten fran varat resort ut till El pueblo (byn). Dar fanns dock inte alkohol till forsaljning men alla hade bunkrat upp och det bjods at hoger och vanster. Det var fullt med folk och jag var formodligen den enda turisten dar. Jag dansade barfota till reggae runt en stor eld pa stranden. Manniskor sjong, spelade trummor och rokte pa. Det var morkt, smutsigt och varmt. Det kandes sa genuint exotiskt som det nagonsin kan.

Jag var tillbaka i San José sent pa fredagkvall och spenderade natten dar, for att sen ta mig hit till Puerto Viejo i lordags. Jag var orolig att det inte skulle finnas boende eftersom att Puerto Viejo ar ett valdigt poulart resmal under Semana Santa. Men jag lyckades knipa sista dorm-platsen har pa partyhostelet Rocking J's. Har har jag lart kanna Francisco fran Portugal och Adrian fran Schweiz. Vi hyrde cyklar en dag och tog oss fran Puerto Viejo till Manzanillo (13km) och stannade pa nagra vackra strander pa vagen. Bl.a. pa Punta Uva dar vi hyrde kajaker och paddlade langs floden. Valdigt gront och fridfullt! Vi sag skoldpaddor, odlor, leguaner och som vanligt en massa faglar. Men haftigast var att se en rocka simma forbi en halv meter fran min kajak. Pa vag tillbaka till hostelet hade vi planerat lite daligt for vi hade bara kommit halvvags nar det blev morkt. Och att cykla i morkret med halvmeterdjupa gropar i vagen var ingen hojdare. For att inte tala om rump-varken dagen efter.

Nu ar det dags for en kall Imperial, because it's way past beer:30!

No comments:

Post a Comment