Saturday, April 10, 2010

Nothing like a cold beer and a hammock!

Bocas del Toro, Panamá

Anything other than yes is no
Anything other than stay is go
Anything less than 'I love this' is lying

Vita, milslånga stränder, turkost vatten och svajande palmer omger mig på denna underbara ögrupp utanför Panamás östkust. Dagarna här består i att undvika all ansträngning, så när som på att förflytta sig från den ena vackra stranden till den andra. Det är verkligen ett paradis och kameran har gått varm.

Vi har haft världens skönaste gäng här, bestående av mig, James eller Jay (US) som jag träffade i Monteverde, Michael (US) som jag träffade i Puerto Viejo och reste med hit, Veronica (Argentina) som vi träffade på bussen hit, Mark (Canada) som vi träffade i Puerto Viejo och en annan James (Canada) som vi träffade här. Det har varit en perfekt kombination av människor och vi har haft sjukt kul! Bilder kommer att laddas upp vid hemkomst. En öl kostar ca 5 kr (eller en tillbringare för 20 kr om man föredrar det!) och jag behöver kanske inte tillägga att det blivit en del sådana i hängmattan på hostelet. Det är inte Imperial men det slinker ner ändå. Duger inte det kan man alltid beställa en Tequila Suicide som innebär att dra in salt i näsan, ta en shot av tequila och pressa en lime i ögat. I think I'm gonna have to pass on that one...

Det är väldigt lätt att bara låta dagarna passera när man ligger i skuggan av en palm och njuter av en mango eller bara filosoferar. Jag önskar verkligen att jag hade mer tid så jag kunde stanna längre. Känns som att nedräkningen har börjat nu, och det gör mig stressad. Det är mycket jag vill hinna med nu på slutet. Det blir ingen tripp till Cuba som jag hade tänkt från början. Biljetten skulle gå på uppemot 500 dollar och jag skulle bara ha tid att stanna en vecka så det kändes inte värt. Det får bli nästa resa, för jag vill verkligen dit!

Som tur är spelar de mycket salsa här i Centralamerika också. Jag förstår inte hur jag ska överleva när jag kommer hem. Jag har alltid trott att jag inte gillar att dansa, men nu har jag insett att det är ju bara för att det spelar så (jävla!) dålig musik hemma. Här är det nästan alltid salsa, merengue, bachata och reggaeton som gäller. Och även reggae här i Karibien. Jag som brukade hata reggaeton och nu älskar jag det! Inte lika mycket som salsa dock. Det kommer minst sagt bli plågsamt att återvända till Umeås uteliv.

Jag gillar verkligen Panamá so far. Människorna är vänliga och det är fantastiskt billigt! En öl kostar som sagt 5 kr, en mango 3 och en banan knappt 30 öre. Har dessutom ätit min godaste måltid hittills på denna resa. 100 kr för en saftig köttbit med blåmögelostsås på en fin restaurang. M-m-m! Jay filmade förresten mig när jag åt. Jag höll på dö när jag såg filmen efteråt. Dö på riktigt alltså! Jag skrattade så mycket att jag föll ner från stolen och slog mig.

En annan rolig sak var när vi första dagen anlände till ön, jag, Michael och Veronica, ganska trötta efter resan. Vi gick tysta på väg mot vårt hostel då en höna spatserar förbi på sidan av vägen. Michael, som höll på att lära sig spanska, bryter tystnaden, pekar på hönan och säger entonigt "Pollo". Så klockrent! Pollo betyder kyckling, men man använder inte det ordet för djuret, bara för maten. Det är som att säga 'korv' till en gris. Well, I guess you had to be there...

Jag älskar att resa, men det finns två saker jag inte gillar med det. Det första är att åka hem. Det andra är att säga hejdå till nyfunna vänner. Speciellt när man har ett gäng som detta! Vi tog farväl av Michael, Veronica och James imorse. Så nu är det bara halva styrkan kvar dvs. jag, Jay och Mark. Vi har också träffat några galna engelsmän och kanadensare här. Detta får mig att tänka på när vi sitter på hostelet efter att festen avtagit härom morgonen och dricker överbliven ljummen öl. Mason (kanadensaren) nyser plötsligt i sina händer och därpå följer det roligaste minspelet sedan tidernas begynnelse. Med en oerhört bekymrad min sätter han sakta ihop händer och för de långsamt neråt för att diskret gömma dem mellan knäna och säger sedan lika bekymrat "I wish we had a napkin". Priceless!

Avslutar med ett annat ganska talande citat;
Jag: Oh my god, I haven't had a beer since saturday
Random: Well, today is sunday
Jag: I know

Oh, can I please stay here forever? Please?

No comments:

Post a Comment